Zuster Luigia

In 1938 werd Zuster Luigia als jonge religieuze naar Kapellen gezonden om te starten met middelbaar onderwijs. De materiële middelen waren beperkt en bovendien stonden de mobilisatie en de oorlog voor de deur. Gelukkig beschikte zij over de nodige intellectuele begaafdheid, een grote werkkracht en een sterk organisatorisch vermogen. Zij wist haar leerlingen te motiveren, hen verantwoordelijkheidszin bij te brengen en zij stond garant voor een degelijk studiepeil. Haar beleid werd gekenmerkt door strenge stiptheid, een klare visie op de te bereiken resultaten en warme aandacht voor de menselijke noden van leerlingen en medewerkers. Door de gestage uitbreiding van de studiemogelijkheden, vroeg zij aan haar oversten een zuster die haar verantwoordelijkheid wou delen. Wij schrijven 1965.

Zuster Aleidis

Zuster Aleidis werd op haar beurt naar Kapellen gezonden en zou tot 1987 samen met Zuster Luigia het studieaanbod verder uitbouwen. Onder impuls van de maatschappelijke evolutie stonden zij voortdurend voor nieuwe uitdagingen. De vraag naar inspraak nodigde de zusters uit tot dialoog en tot het herzien van de leer- en opvoedingsmethodes. Het samenleven binnen het schoolgebeuren werd soepeler en werd losgekoppeld van bepaalde regels en voorschriften. De invloed van ‘mei 1968’ en van het Concilie waren ook in het onderwijs voelbaar.

Vernieuwd secundair onderwijs

Vanaf 1976 namen lekendirecties, steeds met de volle steun vanuit de zustercongregatie te Berlaar, de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de school ter harte. Ook zij zochten voortdurend naar de juiste antwoorden op nieuwe noden. In de jaren voor de eeuwwisseling vergden de invoering van het gemengd onderwijs (1986) en de aanpassingen aan nieuwe onderwijsstructuren (Vernieuwd Secundair Onderwijs, Eenheidsstructuur) heel wat voorbereiding. Een belangrijk moment in de geschiedenis van de school, was de viering van het 50-jarig bestaan in 1988, met een groot aantal feestelijke activiteiten. De oprichting van de participatieraden en van de scholengemeenschappen creëerden een nieuwe en positieve dynamiek van overleg en samenwerking, binnen en buiten de school. Na een periode van geleidelijke versoepeling werd het schooluniform vervangen door kledijvoorschriften. De opvoedingsstijl werd losser, zij het met voldoende respect voor afspraken, en het leren in de klas werd interactiever. Het begeleiden van de individuele leerling bij het studeren en ook de zorg voor de socio-emotionele ontwikkeling, kregen gaandeweg meer aandacht. Dat resulteerde in wat ouders en leerlingen nu nog ervaren als een ‘warme school’. De groeiende belangstelling voor sport op school werd een sterke troef in de brede pedagogische werking.

Nieuwe studierichtingen

Na 2000 werd geijverd voor de uitbouw van nieuwe studierichtingen in het ASO- en TSO-aanbod, terwijl de onderwijsvorm BSO verdween. De trein van de digitalisering van het onderwijs werd niet gemist: een uitgebreid computerpark, goed uitgeruste ICT-lokalen en een sterke expertise, staan er intussen borg voor. Heel wat ‘pastorale’ energie ging naar de dagelijkse realisatie van het geactualiseerde opvoedingsproject Hart van God op aarde zijn, met telkens een nieuw schooljaarthema als uitnodigende rode draad.

CONTACTGEGEVENS

Engelselei 8, 2950 Kapellen
+32 3 664 23 55
info@matersalvatoris.be

ONZE PARTNERS