Vernieuwd secundair onderwijs
Vanaf 1976 namen lekendirecties, steeds met de volle steun vanuit de zustercongregatie te Berlaar, de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de school ter harte. Ook zij zochten voortdurend naar de juiste antwoorden op nieuwe noden. In de jaren voor de eeuwwisseling vergden de invoering van het gemengd onderwijs (1986) en de aanpassingen aan nieuwe onderwijsstructuren (Vernieuwd Secundair Onderwijs, Eenheidsstructuur) heel wat voorbereiding. Een belangrijk moment in de geschiedenis van de school, was de viering van het 50-jarig bestaan in 1988, met een groot aantal feestelijke activiteiten. De oprichting van de participatieraden en van de scholengemeenschappen creëerden een nieuwe en positieve dynamiek van overleg en samenwerking, binnen en buiten de school. Na een periode van geleidelijke versoepeling werd het schooluniform vervangen door kledijvoorschriften. De opvoedingsstijl werd losser, zij het met voldoende respect voor afspraken, en het leren in de klas werd interactiever. Het begeleiden van de individuele leerling bij het studeren en ook de zorg voor de socio-emotionele ontwikkeling, kregen gaandeweg meer aandacht. Dat resulteerde in wat ouders en leerlingen nu nog ervaren als een ‘warme school’. De groeiende belangstelling voor sport op school werd een sterke troef in de brede pedagogische werking.