Op onze school geloven wij dat een sterke begeleiding en ondersteuning van de leerlingen in hun leerproces én hun persoonlijke ontwikkeling een erg waardevol gegeven is. Hier lees je vanuit welke kernwaarden we werken en hoe we ze realiseren.

https://matersalvatoris.be/wp-content/uploads/2023/12/Plantje-e1703243916860.jpg

#Groeien

Wij geloven in de talenten van elke leerling. Wij willen een school zijn die kansen geeft om talent te laten rijpen en te laten ontwikkelen. Wij geloven dat elke leerling uniek is, met zijn of haar mogelijkheden en beperkingen.

We coachen elke leerling in motivatie, interesse en capaciteiten. Wij geloven in de inspirerende kracht van die positieve coaching. We stimuleren de talenten van leerlingen bewust, met het oog op hun toekomst.

#goedvoelen

Wij geloven dat iedereen zichzelf mag zijn in relatie met anderen. Wij werken voortdurend aan een schoolklimaat waar iedereen zich goed en gewaardeerd voelt. Wij geloven dat het leerproces en de ontwikkeling van elke leerling de beste kansen op succes hebben in een rustige en veilige leef- en leeromgeving.

We werken samen aan een sfeer van respect en hartelijkheid, geborgenheid en aanmoediging. We bemoedigen en steunen onze leerlingen, leerkrachten en ouders. We begeleiden jongeren bij de levenslange zoektocht naar diepmenselijke waarden in onze samenleving. Zij hebben nood aan zingeving in hun leven.

#samenwerken

Wij geloven in ieders oprechte betrokkenheid, die de basis vormt voor het leren en de zelfontplooiing. Onze school is bij uitstek een oefenplaats voor samen leven en samen werken. We stimuleren de leerlingen, leerkrachten en ouders om samen te bouwen aan een schoolcultuur van participatie, actieve inzet en solidariteit.

We scheppen een warm en hartelijk klimaat waarin leerlingen zich aanvaard voelen en verantwoordelijkheid opnemen. We leren leerlingen respectvol en bewust omgaan met zichzelf, met anderen en met het ecologisch leefmilieu waar we deel van uitmaken.

#durven

Wij geloven dat elke leerling zelf zijn leerproces in handen durft nemen. De leerkracht leidt waar het nodig is en begeleidt waar het kan. Mogelijk zoeken we samen naar redelijke aanpassingen in het begeleidingstraject. We dagen onze leerlingen uit om zich actief in te zetten, te onderzoeken en te durven ondernemen.

We vernieuwen onze didactiek en leermiddelen als die vernieuwing een meerwaarde biedt en de kwaliteit van het lesgeven en het schoolleven ondersteunt. Zo kunnen jongeren groeien in een leerproces dat aansluit bij hun dagelijkse realiteit. Op die manier dragen we zorg voor een toekomstgericht onderwijs.

https://matersalvatoris.be/wp-content/uploads/2023/12/pexels-allan-mas-5383718-e1703244461930.jpg

Visie op digitaal onderwijs

De digitalisering is niet te stoppen en neemt intussen ook een meer dan prominente plek in in ons onderwijs. Het is als school belangrijk een kader te scheppen waarbinnen we die digitalisering een plekje geven. Hoe doen we dat?

_
Digitalisering
Digitaliseren om te digitaliseren is niet ons doel. Digitale hulpmiddelen zoals een laptop moeten een meerwaarde betekenen voor de lessen. Volledig overschakelen op digitaal zullen we dus niet doen; papieren leermateriaal blijven we ondersteunen. Dat betekent aan de andere kant ook dat de laptop niet noodzakelijk in iedere les gebruikt zal worden.
_
Laptops
Al onze leerlingen, van het eerste tot het zesde jaar, kunnen gebruik maken van een laptop die draait op het Windows-besturingssysteem. In het eerste en tweede jaar wordt die laptop in bewaring gehouden op school maar kan hij wel meegenomen worden naar huis op aanvraag. Vanaf het derde jaar nemen de leerlingen hun laptop mee naar huis tot ze de school verlaten. Er wordt een huurprijs gevraagd aan het begin van ieder schooljaar. Aan het einde van de rit wordt het restbedrag afgekocht of wordt het toestel weer ingeleverd.
_
Communicatie
Communicatie met leerlingen en ouders gebeurt uitsluitend digitaal, via het platform Smartschool. We verwachten dan ook dat zowel ouders als leerlingen dit platform regelmatig raadplegen. Dat kan op een pc of via de app op een smartphone.
_
AI
AI (artificial intelligence) blokken we niet af maar we werken op dit moment nog aan een duidelijk kader waarbinnen leerlingen het kunnen gebruiken.
_
Afstandsonderwijs
De digitalisering laat digitaal afstandsonderwijs toe. Dat organiseren we enkele keren per jaar. De leerlingen blijven dan een halve of hele dag thuis om online lessen te volgen of opdrachten te maken. In geval van nood kan de frequentie van digitaal afstandsonderwijs opgedreven worden.

CONTACTGEGEVENS

Engelselei 8, 2950 Kapellen
+32 3 664 23 55
info@matersalvatoris.be

ONZE PARTNERS