Een secundaire school kiezen is voor sommigen eenvoudig, voor anderen is die keuze wat moeilijker. Waar houd je immers rekening mee? Sommige leerlingen kiezen voor een school op basis van waar hun vrienden gaan, of op basis van de voorkeur van hun ouders. Ook de ligging en het aanbod spelen een rol. Maar wat met de visie van de school? Strookt die met je eigen idee? En wat met de kwaliteit van onderwijs? Wij doen graag voor jou op een overzichtelijke manier uit de doeken waarom je voor ons kan kiezen.
Alles wat we doen is gestoeld op vier kernwaarden waar we voor staan. Los daarvan hebben we ons eigen idee over hoe we met de digitale revolutie aan de slag moeten.
De dagelijkse lessen vormen uiteraard de spil van het ontwikkelingspad dat we onze leerlingen aanbieden. Onderscheiden doen we ons echter door in te zetten op de volgende focuspunten die ons in staat stellen onze visie met vier kernwaarden nog extra in de verf te zetten.
Onze schoolbib werkt al enkele jaren intensief en goed samen met de Openbare Bibliotheek van Kapellen. Zo worden er jaarlijks boeken geleend die we verder kunnen uitlenen aan onze leerlingen. Ook bevat de bib lectuur die aan bod komt in de verschillende taallessen.
Wanneer je een zesjarige schoolloopbaan doorloopt bij ons heb je verschillende reizen voor de boeg. In het derde jaar ga je twee dagen naar Parijs, in het vierde jaar twee dagen naar Duitsland, en in het zesde jaar mag je uitkijken naar een volle week naar Italië.
Daarnaast gaan de eerstejaars op fietstweedaagse en zijn er andere dagexcursies in binnen- en buitenland gepland.
We organiseren, in samenwerking met het lokale Cultureel Centrum, voor alle leerlingen regelmatig film- en theatervoorstellingen, gelinkt aan vakinhouden of aan vakoverschreidende thema’s. Deze voorstellingen gaan meestal door in de hypermoderne theaterzaal ‘Lux’ in Kapellen.
De jaarlijkse hoogmis van de solidariteit is de ‘Race van de Gouden Roepie’. Die dag nemen kleurrijk uitgedoste leerlingen en leraren deel aan een gesponsorde estafetteloop in het park van Kapellen ten voordele van een aantal derde- en vierdewereldprojecten. Naast de estafetteloop zijn er ook heel wat randactiviteiten zoals mollen- en geitenvoetbal, stoelenstrijd, paard en ruiter, titanengevecht en vijfbal. De apotheose van de dag is de jaarlijkse touwtrekwedstrijd tussen leerkrachten en leerlingen.
De leerlingen van het zesde jaar worden uitgenodigd peter of meter te zijn van een nieuwe leerling. Zij helpen, zeker tijdens de eerste schooldagen, hun petekind en maken het een beetje wegwijs in de doolhof van gebouwen. Ook later in het schooljaar worden er nog contactmomenten georganiseerd.
Het pastoraal team is de drijvende kracht achter de mondiale vorming op onze school. Jonge mensen een ruimere visie op de wereld meegeven, hen even verder doen kijken dan de eigen vertrouwde omgeving, is in onze samenleving zeker geen overbodige luxe.
Voor de leerlingen van het eerste jaar staat afwisselend een land uit Zuid-Amerika, Afrika of Azië centraal, bijvoorbeeld Brazilië, Zambia of India. In de voormiddag maken de leerlingen kennis met een bepaald project, in de namiddag zijn er workshops, bijvoorbeeld oosterse dansen, yoga, medhi schilderen, ….
Ook voor de andere jaren wordt er buiten de eigen leefwereld gekleurd. Zo is er de ‘Wereldwinkel op school’ voor het tweede jaar Ondernemen. Onze leerlingen verkopen eenmaal per maand producten uit de Wereldwinkel en vragen zo aandacht voor ‘eerlijke handel’. Voor de leerlingen van het tweede en derde jaar is er tweejaarlijks de ‘Wereldmeerdaagse’ in Brasschaat.
Een laatste initiatief is de Schrijf-ze-Vrij-dag van Amnesty International, die jaarlijks op de derde vrijdag van oktober wordt georganiseerd. Tijdens deze dag schrijven onze leerlingen brieven tegen mensenrechtenschendingen, zoals gedwongen kindhuwelijken, de uitbuiting van straatkinderen in Afrika, het onterecht opsluiten van dissidenten en voor het recht op vrijheid van meningsuiting.
Op woensdagnamiddag neemt de school geregeld deel aan verschillende sportactiviteiten die meestal ingericht worden door MOEV.
Klimmen op de klimmuur van de school is steeds een hele belevenis en combineert durf, kracht, lenigheid, wederzijds vertrouwen en zin voor verantwoordelijkheid.
De laatste vrijdag van september zet je je beste beentje voor tijdens de sportdag. Voor het eerste en tweede jaar is er een vast programma, wanneer je in het derde, vierde, vijfde of zesde jaar zit, kan je zelf je programma samenstellen op basis van een aantal opties.
LONK staat voor Leren ONdernemen in Kapellen. In dit project bezoeken de leerlingen van het vierde jaar Bedrijf en organisatie enkele bedrijven uit Kapellen en bekijken ze hoe zij zaken aanpakken. Vervolgens vergaren de leerlingen zelfstandig informatie over het bedrijf van hun keuze en presenteren die voor ouders en andere ondernemers. Ze focussen hierbij op de tewerkstelling, de marketing en boekhouding van de onderneming. Zo toetsen ze hun theoretische kennis uit de klas aan de praktijk.
De mini-onderneming wordt jaarlijks opgericht in het zesde jaar Bedrijfsorganisatie en Commerciële organisatie. De voorbereidingen starten echter al in het vijfde jaar. Het doel is leerlingen te laten proeven van alle aspecten van het ondernemingsleven. “Learning by doing” is het motto! Anders dan bij LONK in de tweede graad, werk je nu alles zelf uit van a tot z: product of dienst, marketingplan, financieel plan, communicatie met klanten en aandeelhouders, boekhouding enz. Dat maakt het project zo leerrijk. De leraar is de coach die zijn ploeg stuurt, waarschuwt voor valkuilen, ondersteunt en motiveert doorheen het ganse proces.
De lat ligt hoog wat betreft creativiteit en commerciële mogelijkheden. We gaan steeds voor innovatie en originaliteit. Alleen kwalitatieve mini’s kunnen commercieel succes nastreven. Dat loont, want succesbeleving zorgt voor een grotere motivatie waardoor de mogelijkheden om binnen het project te leren alleen maar groeien. Binnen de onderneming kunnen leerlingen zich ten volle uitleven en hun talenten verder ontwikkelen, maar anderzijds duwen we ze doorheen het jaar ook uit hun comfortzone om hen sterker en beter te maken in onderdelen die ze van nature minder beheersen.
De feedback van de leerlingen liegt er niet om. Met een grote tevredenheid blikken ze zelfs jaren later terug op het project minionderneming en geregeld zet het leerlingen aan om een eigen zaak op te starten. Oud-leerlingen worden ook vaak ingeschakeld als “droomcoach” binnen het project.
In het zesde jaar vier je je laatste honderd dagen voor je definitief afstudeert aan onze school. 100 dagen, of tenminste ongeveer. Je krijgt van de school ’s ochtends een ontbijt aangeboden en daarna volgt een show van de zesdes voor de vierdes en vijfdes. In de namiddag worden er nog andere activiteiten gepland. Kortom, een leuke lesvrije dag om te vieren dat het échte leven bijna begint.
Naast Chrysostomos en de reis naar Italië is het galabal het derde grote evenement in je laatste jaar. Jongens en meisjes kleden zich op om een avond lang te schitteren op de dansvloer. En je bent niet alleen. Ook de leraren zijn van de partij!
Elk jaar opnieuw ontdekken jongeren hun talenten en verwerven inzichten tijdens Olympiades. De rode draad doorheen alle Olympiades is de interesse wekken bij leerlingen voor de boeiende wereld van wetenschappen en wiskunde.
Elk schooljaar bieden wij de leerlingen van de derde graad de kans om deel te nemen aan verschillende Olympiades, zoals
In januari gaan de leerlingen van het vijfde jaar op ‘Uitdaging’ naar de Ardennen. Tijdens deze driedaagse nemen ze deel aan een aantal grensverleggende en groepsbevorderende activiteiten. Voor vele leerlingen is dit project één van de hoogtepunten uit hun schoolloopbaan op Mater.